top of page
MELLEMTRINNET
Skærmbillede 2024-05-06 kl. 11.41.55.jpg
Illustration: Midjourney

Den etiske kode
- kan en robot handle etisk? 

I dette projekt skal eleverne arbejde med at koble etik og kodning – helt uden brug af computere.  

Eleverne skal først lære om, hvad en robot er, hvordan den fungerer ud fra kodning, hvorfor en robot handler, som den gør, og om en robot overhovedet kan handle etisk? Eleverne skal selv prøve at lave koder med fysiske materialer, som følger med projektet sammen med lærervejledning og elevark.  

I kristendomsfaget skal eleverne lære om etik, den gyldne regel og lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Eleverne bliver introduceret til, hvad etik er. Gennem cases skal eleverne selv tage stilling til, hvad de ville gøre, hvis de så et menneske, der havde brug for hjælp. Teknologiforståelse flettes sammen med kristendomskundskab, når eleverne selv skal prøve at lave en kode, der beskriver samaritanerens handlinger. 

Afslutningsvis skal eleverne programmere “den perfekte robot-gårdvagt”, så den kan hjælpe i en række situationer i frikvarteret. 

Det kræver ingen forudgående viden om teknologiforståelse at undervise i projektet.

Mulighed for inspirationskursus 30. september - tilmelding  under lærerkurser


Målgruppe: 4.- 6. klasse 
Fag: Kristendomskundskab koblet med teknologiforståelse
Lektioner: 6
Tid: Oktober og skoleåret ud

Projektet indeholder:
Lærervejledning
Elevhæfter
Hjemmeside

Tilmeldingsfrist: 21. august
Materialer leveres på skolen ca. 3 uger før projektstart

Skærmbillede 2024-05-06 kl. 11.48.04.jpg
Illustration: Bernadino Luini, Madonna med kristusbarnet, 1515-1525, Nivaagaards Malerisamling.

Mor! Om Jomfru Maria
- og andre mødre i ord og billeder

 

Hvad er en mor? Skal man have født et barn for at være mor? Hvordan og hvornår er man en god mor? 

Jesus blev født af en helt almindelig mor, der hed Maria, og voksede ifølge Bibelen op med en far i himlen og en papfar ved hånden. 

Med Jomfru Maria som udgangspunkt for mor-rollen præsenteres eleverne for mange forskellige slags mødre i kunsten, litteraturen og religionerne.


Gennem bibelske, litterære og poetiske tekster møder eleverne forskellige mødre - både de kærlige og de pinlige - hos bl.a. Kim Fupz Aakeson, Ole Lund Kirkegaard, Mette Eike Neerlin, Anita Krumbach, Dorte Karrebæk, Stian Hole/Synne Lea og i filmen Max Pinlig.

 

I arbejdet med de mange mor-billeder undersøger eleverne de helt særlige karakteristika for mor og barn, som de møder i den pågældende tekst, og som efterfølgende omsættes til mindre haikudigte. Projektet afsluttes med collage over spørgsmålene ”Hvad er en god mor” og ”Hvad er moderligt”?


Målgruppe: 4.- 6. klasse
Fag: Dansk, kristendomskundskab, evt. billedkunst
Lektioner: 15

Tid: Februar og skoleåret ud

 

Projektet indeholder:
Lærervejledning

Kunstbilleder til arbejdet i klassen


Tilmeldingsfrist: 21. august
Materialer leveres på skolen ca. 3 uger før projektstart

Skærmbillede 2024-05-06 kl. 11.53.23.jpg
Illustration: Birgitte Ahlmann

Lignelser
– historier, der ligner 

I Det Nye Testamente ser man ofte, at Jesus besvarer et spørgsmål med at fortælle en lignelse. Men hvad er en lignelse? Hvorfor benyttede Jesus disse fortællinger, og hvad kan vi bruge lignelserne til i dag?
 

Det sættes der fokus på i dette forløb, hvor eleverne gennem små lege og øvelser arbejder kropsligt og sanseligt med tolkningen af fire udvalgte lignelser: Samaritaneren, der hjalp manden, der blev overfaldet, En mand, der havde to sønner, Arbejderne i vingården og En konge, der gør regnskabet op.
 

Gennem arbejdet med lignelserne får eleverne både viden om lignelsen som genre og om centrale kristendomsfaglige temaer.  

Til projektet hører instruktionsvideoer, som klæder læreren på til lege og øvelser med børnene. 

 

Målgruppe: 4.- 6. klasse 

Fag: Kristendomskundskab
Lektioner: 4-10

Tid: Oktober og skoleåret ud   

Projektet indeholder:

Lærervejledning
Hjemmeside med instruktionsvideoer

 

Tilmeldingsfrist: 21. august
Materialer leveres på skolen ca. 3 uger før projektstart

bottom of page