
Indtryk - Aftryk - Udtryk
- forbindelser mellem mennesker og natur
Hvilken betydning har ens natursyn for, hvordan man navigerer i naturen? Og hvad sker der egentlig, hvis man tager ud i naturen, bare for at sanse og mærke den? Det skal eleverne selv undersøge i dette forløb, hvor løftede pegefingre og klimaskam ikke får plads.
Som det første kommer klassen på en guidet lydvandring i naturen, hvor eleverne skal finde ”deres eget sted”, mens de oplever og sanser omgivelserne. Elevernes oplevelser fra lydvandringen indgår i forløbet på flere måder, f.eks. når de skal arbejde med forskellige natursyn, myter i religioner og håb på tværs af generationer og tidsaldre. Elevernes egne steder og sansninger spiller derfor en helt central rolle i hele projektet – ikke mindst, fordi forløbet tager sit afsæt i stedbaseret læring.
I klassen ser eleverne nyproducerede fagfilm om natursyn med teolog og bioetiker, Mickey Gjerris. Filmene lægger op til tekstarbejde, der belyser sammenhænge mellem religiøse myter og forskellige natursyn. Endelig skal de arbejde med nedslag fra bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle, som findes i lærervejledningen.
Projektet afrundes med et refleksions-kortspil og i faget håndværk og design med muligheden for at afprøve en særlig form for plantetryk, som på en smuk og nem måde samler naturen og elevernes egne indtryk i et kreativt produkt.
Målgruppe: 7.- 9. klasse
Fag: Kristendomskundskab med mulighed for håndværk og design
Lektioner: 8
Tid: Oktober og skoleåret ud
Projektet indeholder:
Lærervejledning
Elevhæfter
Forslag til prøveoplæg
Hjemmeside med bl.a. fagfilm
Lydvandring indtalt af skuespiller, Emil Prenter
Refleksions-kortspil
Materialer til bladtryk
Nedslag fra bogen Mælkebøtteblod af Merete Pryds Helle findes i lærervejledningen. Lån evt. bogen på biblioteket.
Tilmeldingsfrist: 21. august
Materialer leveres på skolen ca. 3 uger før projektstart
