
Er du rigtig klog!?
- en etisk undersøgelse af kunstig intelligens
Robotteknologi og kunstig intelligens udvikler sig lynhurtigt! Teknologierne er dybt fascinerende, men rejser også en række etiske og livsfilosofiske spørgsmål og dilemmaer. For hvordan ændrer menneskelivet sig, når teknologien overtager flere og flere af menneskets opgaver? Hvilke opgaver bør aldrig overtages af teknologi - og hvorfor? Og hvad er egentlig det særligt menneskelige?
Projektet er et bud på, hvordan en kristendomsfaglig tilgang - særligt etik og livsfilosofi - kan bidrage til folkeskolefaget “teknologiforståelse”.
Efter en præsentation af, hvor langt udviklingen af robotter og kunstig intelligens reelt er i dag, skal eleverne arbejde med ovenstående spørgsmål gennem en række vilde - men virkelige - teknologi-cases. Fx muligheden for at “genskabe” en afdød person som en kunstig intelligens. De får også mulighed for at udforske potentialet i kunstplatformen Dall-E og for at chatte med den sidste udgave af kunstige intelligens ChatGPT.
Målgruppe: 8.-9. klasse
Fag: Kristendomskundskab og teknologiforståelse
Lektioner: 5-6
Tid: Fra september og skoleåret ud
Projektet indeholder: lærervejledning med baggrundsmateriale og hjemmeside
Tilmeldingsfrist: 21. august
Materialet afleveres på skolen ca. 3 uger før projektstart
Projektet er udviklet med værdifuld støtte og inspiration fra Research Unit for Robophilosophy and Integrative Social Robotics ved Aarhus Universitet
Projektet er desuden et bud på, hvordan en kristendomsfaglige tilgang - særligt etik og livsfilosofi - kan bidrage til det potentielle nye folkeskolefag “teknologiforståelse”.

Magt - ære - evighed
- med teatergruppen Carte Blanche
Magt, ære og evighed er tre kraftfulde ord, som alle er relevante kristendomsfaglige begreber. De er at finde i den to tusind år gamle kristne bøn, Fadervor, og optræder også i mange af verdensreligionerne.
I forløbet undersøger eleverne begreberne: Hvordan kan magt have både en for- og bagside? Hvordan kan ære være noget, der gives til andre? Og kan man overhovedet begribe evighed uden at blive helt rundtosset? Der gives inspiration til samtalerne gennem fagtekster, opgaver og øvelser med henblik på at skabe rum for elevernes refleksion.
Med til forløbet hører en teaterforestilling, som er udviklet til dette forløb af teaterfolkene fra Carte Blanche; et sansemættet lydunivers, hvor spørgsmålet om magt, ære og evighed bliver behandlet i et poetisk og nærværende sprog.
Projektet afsluttes med elevernes egen lydcollage om magt, ære og evighed, som kan fungere som produkt ved afgangsprøven.
Målgruppe: 7.- 9. klasse
Fag: Dansk og kristendomskundskab
Lektioner: 3-8
Tid: Januar og skoleåret ud
Projektet indeholder: lærervejledning og elevhæfter. Teaterforestilling
Teaterforestilling: Hellerup Kirke 6. februar kl. 10 -11.15. Begrænset antal pladser
Tilmeldingsfrist: 21. august
Materialet afleveres på skolen ca. 3 uger før projektstart
Den eksperimenterende teaterforestilling er et sansemættet lydunivers.
Spørgsmålet om magt, ære og evighed bliver her behandlet i et poetisk og nærværende sprog, så man efterfølgende ikke er i tvivl om, at de vedrører os alle i både små og store livssammenhænge.

Popup foredrag: Auschwitz som symbol på ondskab
“Auschwitz-dag” d. 27. januar er en international mindedag for både Holocaust og andre folkedrab. Datoen er valgt, fordi det var den dag i 1945, hvor Auschwitz blev befriet. Sognepræst Kasper Morville, som tidligere har været tilknyttet Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS), fortæller om stedet og menneskene og om, hvorfor lige den lejr er blevet et symbol på ikke blot de nazistiske forbrydelser, men også alle andre folkedrab.
Tid: Fredag 27. januar kl 9.30-11.30 og 12-14
Målgruppe: 8.-9. klasse
Sted: Øregårdssalen, Hovedbiblioteket
Tilmeldingsfrist: 22. august